Nincs aktuális esemény.
A napelem hűtve az igazi PDF Nyomtatás E-mail

A napenergia egyre elterjedtebb erőforrássá válik, bár a közlekedési célú alkalmazás még igencsak kísérleti fázisát éli. Hogy a helyzet mielőbb megváltozzon, ahhoz jelentősen hozzájárul a Széchenyi István Egyetem néhány oktatója és hallgatója, akik napelemes járművükkel már számos nemzetközi díjat elnyertek.

A kreatív mérnökök és mérnökjelöltek a Széchenyi Duó alkotói pályázaton is rajthoz álltak, s a második fordulóban a szakmai zsűri az ő találmányukat ítélte a legjobbnak. Az egymillió forintos támogatást egy speciális mérőberendezés elkészítésére fordították, amely a napelemek hatásfokának vizsgálatakor nyújt kiemelkedő segítség et.

Hogy miért van erre szükség? Mert a napelem – nem meglepő módon – a napsütés hatására felmelegszik. A túlzott hőfok azonban csökkenti a napelemek töltőteljesítményét, vagyis kevésbé lesz hatékony a működésük. Mit lehet tenni? A megfelelő eszközzel  – ezt építette meg a Pup Dániel, Kövi Tamás, Gonda Gellért, Bodó Gábor hallgatókból és Szauter Ferenc oktatóból álló csapat – a jármű (és a menetszél) sebességének, a napsütés intenzitásának, továbbá a napelemek hordozófelületi hőmérsékletének együttes vizsgálata által kikísérletezni az optimális értéket. Az eredmény: ugyanannyi napsütésből több energia.

(Győr+, 2011. június 03.)